Bez obzira koliko god može da pređe u dnevnu rutinu, vožnja daje uzbudljiv osećaj slobode i kontrole. Upravljati kolima može svako. Tehniku vožnje nije teško naučiti. No, biti dobar vozač je već nešto drugo. To znači biti sposoban predvideti nekoliko koraka unapred, kao i znati adekvatno reagovati, pa i preduprediti potencijalne opasnosti koje učestvovanje u saobraćaju ponekad nosi.
Jedna od potencijalno najopasnijih, a nekako i najpotcenjenijih situacija, sa kojom se svi vozači bore u hladne dane su zamagljena stakla. Zašto je to tako? Zamagljena stakla u kolima oduzimaju vozaču jednu od osnovnih stvari. Videti gde se ide. Zato, da bi ovaj problem mogao što efikasnije da se reši, treba ga prvo razumeti.
Zašto se magle stakla?
Glavni krivac zamagljenih stakala na kolima je vlažan vazduh. Topliji više nego hladan. Kada on dođe u dodir sa hladnim površinama i kondnezuje se. Deo te vodene pare ostaje na staklenim površinama u obliku sitnih kapi. Vlaga u automobil ulazi spolja kroz ventilacioni sistem, ili se unosi fizički. Milion puta se uđe sa mokrom odećom, patikama ili čizmama, morkim kišobranom. Ta vlaga posle isparava u kabini zbog izdisanja vazduha vozača i putnika.
Da bi se vazduh kondnezovao temperatura površine treba da se spusti do određene tačke. Ona se naziva „tačka rose“ i zavisi od relativne vlažnosti vazduha. Dakle, borba protiv zamagljenih stakala je upravo borba protiv „tačke rose“.
Kako rešiti problem zamagljenih stakala?
Sada kada se zna kako se i zašto stakla magle, postavlja se pitanje kako taj problem rešiti. Pre svega potrebno je ograničiti količinu vlage i izjednačiti temperaturu. Kako to uraditi?
Unapred zagrejana kabina
Najbolji način za sprečavanje ove pojave je parkirati se u garaži. Međutim kako većina ljudi nije u mogućnosti za tako nešto, sledeći pouzdan način je zagrevanje kabine pre polaska. Tako će sve površine u automobilu uključujući i vetroban dostići dovoljno visoku temperaturu da se stakla ne magle. Zvučaće protivrečno celoj priči, ali ako je vazduh mnogo vlažan kratko otvaranje prozora ili vrata će pomoći da vlaga izađe napolje.
Uklonite vlagu
Da se stakla ne bi maglila neophodno je da vazduh u kabini bude što je moguće više suv. To se može postići na sledeće načine:
- Cipele treba otresti od snega pre ulaska u automobil
- Gumene patosnice sprečavaju prodiranje vode u tepih. Treba ih doduše redovno istresati.
- Proveriti da li voda ulazi u kabinu kroz kedere (gumu oko vrata). Jednostavan način za tako nešto je istrljati kredu po dodirnim površinama i pratiti tragove da li negde postoji rupa.
- Da voda ne bi došla do sistema za ventilaciju potrebno je očistiti sve otovore za odvod vode.
- Proveriti da li se u sistemu za ventilaciju skuplja voda.
Pokupite vlagu
Da vlaga ne bi završila na staklima potrebno je da ode negde drugde. Postoji mnogo načina za to, ali čarapa napunjena mačijim posipom provereno pomaže. Jedino je potrebno povremeno zameniti “punjenje”. Čarapa, ili više njih, mogu u toku vožnje stajati ispod sedišta, dok kada je automobil parkiran može stajati na nekom izloženijem mestu.
Promenite filter kabine
Stvar je ovde vrlo jednostavna. Prljav ili začepljen filter kabine mnogo će uticati na maglenje stakala. Zato ukoliko je to potebno stavite nov filter.
Proverite mali hladnjak (grejač kabine)
Proverite da li postoje tragovi curenja rashladne tečnosti iz malog hladnjaka, odnosno grejača kabine. Nagoveštaj da se to dešava su slatkast miris, naročito kada je upaljeno grejanje, vlažne fleke na tepihu i patosnicama i brzo zamašćivanje stakala. Takođe je potrebno proveriti i nivo rashadne tečnosti.
Čak i ako ne primetite bilo kakvo curenje, nemoguće je da je do njega ipak došlo. U tom slučaju problem ne leži u tečnosti koja isparava unutar kabine već u antifrizu. On se lepi za stakla i čini da se lakše magle.
Koristite klima uređaj
Klima uređaj ukoliko postoji u automobilu, a danas je to deo osnovne opreme svih novijih auta, je tajno oružje u borbi protiv maglenja. Iako to zvuči možda čudno, zimi pogotovo. Klima uređaji isušuju vazduh, uklanjaju vlažnost i toplotu i izbacuju ih napolje. A upravo je to ono što je svakom vozaču potrebno.
Vazduh usmerite ka staklima i pustite klima uređaj. Savremeni automobili ovu proceduru obavljaju automatski, jednim lakim pritiskom na dugme. Sa upaljenom klimom iz ventilacije će izlaziti suv hladan vazduh, koji je idealan za odmagljivanje stakala.
Zanimljivo je da u toploj i vlažnoj klimi korišćenje klime ima suprotan efekat. Zamagljivanje stakala sa spoljne strane. Zato se dešava da tokom leta, naročito posle dana sa visokom vlažnošću vazduha i na našim prostorima staklo bude zamagljeno sa spoljne strane.
A ako automobil nema klimu?
Ako ipak automobil nema u svojoj opremi klima uređaj, temperaturu i snagu duvanja treba podesiti na maksimum i vazduh usmeriti ka staklima. Da bi se strujanje vazduha ubrzalo stakla na prozorima treba bar malo otvoriti.
Nemojte koristiti recirkulaciju vazduha
Iako na prvi pogled ovo deluje kontraproduktivno, pogotovo kada pada sneg ili kiša, recirkulacija vazduha ne pomaže da se stakla odmagle. Dovoljno je otovoriti prozor i na taj način pustiti toplotu da izađe iz putničkog prostora automobila.
Održavati stvari čistim
Što su stakla čistija manje će se magliti. Zato se treba truditi da stakla uvek budu čista, kako spolja tako i iznutra. Nikada se to ne radi rukama jer se na taj način stvari samo pogoršavaju. Za čišćenje stakla na automobilu koristiti suvu čistu krpu.
Alternativna sredstva za odmagljivanje stakala
Postoje i druga rešenja za odmagljivanje stakala na automobilu koja su manje ili više efikasna. Tako je na primer “dobro” stakla premazati limunovim sokom, ili čak i medicinskim alkoholom. Pre toga je naravno neophodno dobro oprati stakla. Rastvor deterdženta za sudove takođe može da bude jedan od alternativnih saveznika u borbi sa ovim nezgodnim protivnikom. On na staklu ostavlja tanak sloj koji može da spreči maglenje stakla. Da ne bi ostale fleke potrebno je da se dobro utrlja. Umesto deterdženta mogu se iskoristiti pena za brijanje, šampon, pa čak i običan sapun.
Osnovno saobraćajno pravilo kojeg svako treba da se pridržava bez izuzetka je videti i biti viđen. Zato je izuzetno važno da stakla budu čista i nezamagljena. Nemojte to nikada zaboraviti, i budite sigurni u svoje mogućnosti i mogućnosti svog autobila. I ništa od toga nemojte preceniti. Samo tako će te biti sigurni.
objavljeno na www.https://izvorznanja.rs/
Recent Comments